dimecres, 14 d’abril del 2010

Tallers per a dones líders i per a docents

Equip de psicopedagogia:

La situació a la regió del Nord oriental del Marañón és de precarietat en l’atenció psicopedagògica. La manca de professionals comporta dèficits greus en l’orientació a les famílies, l’alumnat i el professorat. A la zona es detecten problemàtiques i trastorns de diferent índole que dificulten enormement l’aprenentatge .

Dones líders:

La situació de la dona presenta mancances greus en la seva consideració social, familiar i política. Moltes vegades la violència que s’exerceix contra ella no troba canals de justícia adequats. La millora de l’autoestima i augmentar el rol de líders en la seva comunitat ajuda a millorar les condicions en el territori.

Objectius:

Detectar les necessitats i prioritzar les estratègies més efectives.

Facilitar eines per a una intervenció de qualitat.

Crear recursos adients a la zona.

Beneficiaris:

Zona geogràfica de Jaén, San Ignacio, Bagua, Condorcanqui. Alumnat d’educació infantil, primària i secundària. 35 Centres Educatius de la Red Educativa, a cada institució educativa hi ha un docent que assumeix les tasques de coordinar la intervenció psicopedagògica. 120 dones líders de les comunitats, organitzacions de la societat civil: Vaso de leche, Grupos de madres, Rondas campesinas, Jueces de Paz, Promotoras de salud, Promotoras de derechos humanos.





Resum de l’acció:

Aquest any 2010 els tallers de capacitació es prioritzen al voltant de la perspectiva de gènere, la igualtat home i dona i l’escola coeducativa. Un dels aspectes importants a ressenyar és la dotació de materials específics per a programar activitats a les aules i en els grups organitzats de les comunitats. En aquest primer taller els aspectes que hem treballat conjuntament els podem concretar en:

Equip de psicopedagogia: fonaments de l’educació des d’una perspectiva de gènere, conceptes i continguts; les sessions de tutoria com a eix vertebrador de l’acció; les dinàmiques de grup com a element de motivació; la recerca d’informació i la planificació d’unitats didàctiques a partir de la realitat de la zona; la importància del treball d’equip per avançar cap a l’escola coeducativa.

Dones líders: el referent dels drets humans, la violència de gènere, la justícia, el rol de les autoritats locals, regionals i la Policia Nacional, dinàmiques de grup, la resolució de conflictes, la mediació, les taules de diàleg. Hàbits saludables i situacions de risc. L’ús de materials i la recerca en les rèpliques a les comunitats.


Referents locals a Jaén: Vicaría de la solidaridad i Red Educativa.

Amb l’ajut de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament. Generalitat de Catalunya.